AhLan..

05 Ogos 2010

PerJaLanan Yang Terasa Makin Jauh dan Sukar



Syukur Allahmdulillah kerana dengan kasih dan sayang dariNya saya terus bernafas dalam nikmat iman dan islam dalam hati ini..


rupanya dah sebulan saya tak tidak menulis apa2 entry dalam blog ini..bermakna selama sebulan jugalah terlalu byk perkara yang telah dilalui.. 


4 JULAI 2010 : mana mungkin boleh dilupakan tarikh ni. Berkumpul seluruh ahli keluarga (kecuali kakak yang berada di Swiss). malam ni kami makan besar.. big bro belanja sup ketam kat Juru..perghh..sedap gile. tp bukan nk cerita betapa bestnya seafood tu..tp seronoknya bila sesekali dapat berkumpul bersama semua ahli keluarga. menghepikan diri, menenangkan fikiran dan yg penting bertambah kasih syg sesama ahli keluarga. emm..ada juga kek coklat chees..ha..special untuk bufday saya..huhu..dah lama tak dpt surprise kek camni..alhamdulillah..terima kasih to my lovely sis in law..kak nora. 1st time tau merasa kek camni..sedap!! Sebenarnya makan besar malam tu nak rai byk perkara juga..Pertama 'welcome home to maksu..sempena dah habis belajar kat ganu..', Kedua ' meraikan bufday maksu n afif danial', Ketiga 'sempena graduation day nanti' dan Keempat 'wedding anniversary abg chaq n kak nora'. alhamdulillah..moga ikatan keluarga kita terus dilimpahi rahmat dan keberkatan dari Allah..mesti mak ayah pun hepi mlm tu kan..

Menerusi firman ALLAH yang bermaksud: “Dan di antara tanda kekuasaannya ialah menjadikan untuk kamu dari diri kamu sendiri pasangan-pasangan untuk kamu menenangkan diri kamu kepadanya, dan Dia menjadikan antara kamu perasaan kasih-sayang dan kasihan belas” (Ar-Rum : 21)

bertambah usiaku beerti bertambah jauh lagi perjalananku..

5 JULAI 2010 : sebenarnya malam tu dah tak  boleh tidoq. masih kalut packing barang2 n segala persediaan untuk pendaftaran ke USM. Hati masih gundah gelana. rasa tak seronok dan macam2 juga yang sedang runsingkan..Tegarkan hatiku ya Allah.. ku tarik nafas sedalam mungkin..ku hembus sambil menyembut namaMu ya Allah..bantulah aku..semasa sampai di sekolah sains kemasyarakatan, hati rasa sedikit gumbira bila dpt jumpa Dila dan asma. syukur..ada juga kwn2 lama kat sini. Pagi ni ada orientasi ngan school masing2. Berdebar juga bila melangkah masuk dalam bilik meeting C05 (macam biasa..saya diantara yg paling lambatmasuk). Sebaik sahaja duduk atas kerusi, terasa betapa hebatnya keluarga ISDEV ni. berseri2 je wajah2 pensyarah dan pelajar2 MISDEV. Majlis dimulakan dengan bacaan asmaul husna, nasyeed (zikir) dan tazkirah. terasa rendah diri je bila berada dikalangan keluarga ISDEV. terlalu banya kelemahan dan kekurangan diri. emm..mungkin ada hikmah kenapa Allah tempat saya di 'ISLAMIC DEVELOPMENT n MANAGMENT' . untuk kuatkan tarbiyah dan islah diri...insyallah. Seterusnya diteruskan slot2 tertentu yang memberi penerangan mengenai ISDEV. Bagi MISDEV10 kali ini telah ditentukan bahawa 70% adalah disertasi dan 30% coursework. maknanya penumpuan lebih kepada menulis tesis dan hanya terdapat 4 kelas untuk 3 semester.

ye..ku sedar..tidak ada pilihan lain saat ini. laluan yang telah terhampar luas untukku. akan ku teruskan walau apa yang terjadi. telah Allah tetapkan untuk saya terus berjuang di medan universiti sekali lagi. mungkin juga Allah masih mahu untuk ku betulkan segala kekurangan dan kekhilafan diri selama ini.

Firman Allah dalam surah Al Imran : 142 yang bermaksud:   
“Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, pada hal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad di antara kamu dan belum nyata orang-orang yang bersabar.”

Firman Allah yang lain dalam Surah Az Zumar;10 yang maksudnya:

“Sesungguhnya diberi ganjaran orang sabar dengan pahala tanpa hisab.”


6, 7, 8, 9 JULAI 2010 : minggu pertama berada di USM, macam2 jadi..kelakar pun ada. saya, dila n asma memang patut diberi gelaran 'the best risk taker'. kalau ikutkan kami ni perlu register asrama 6 julai. tp mengada2 amik keputusan sendiri untuk register 5 julai jugak. sehinggakan terpaksa skip slot orientasi bersama school sebelah petang tu. huhu..tak pasal2 nama jadi pemes tau. aduh..malu jugak..tp setelah di 'push'..maka teregisterlah kami  lebih awal dari orang lain. kalau ikutkan, kami hampir menangis masa dalam proses pendaftaran tu..dan kalau tak kuat semangat memang dah balik rumah rasanya..tak faham jugak proses register kat sini. tp Alhamdulillah..Allah bagi juga sedikit kekuatan untuk teruskan juga sehingga selesai proses pendaftaran pengajian dan desa pada hari tu. maka tercampaklah kami bertiga di Desasiswa Bakti Permai =). syukur..

Desa ni dekat dengan school. jadi tak perlu naik komuter untuk ke kelas..juz jalan kaki. Alhamdulillah..boleh juga mengamalkan senaman jalan kaki setiap hari. nak kata dekat sangat..tak juga..tp oleh kerana alam sekeliling yg cantik, tenang dan sejahtera..maka rasa best je jalan kaki (walaupun lelah juga sebenarnya..huhu. sekaki payung dan sebotol air jadi teman sepanjang jalan).tapi takpe..akan biasakan diri. terapi yang baik utk minda dan fizikal.

pelik juga..setelah berhari-hari berada disini, masih belum terasa bahawa saya dah jadi sebahagian daripada warga kampus ni. terlalu asing walau berada di bumi sendiri. konfius..emm..apa yg dicari ye?kenapa rasa camni?mata melihat dan cuba menafsir apa yg ada disekeliling..masih berusaha..


Postgraduate Welcoming and Oath Taking Ceremony

ucapan daripada Dato' NC
Akhirnya..dapat juga apa yang dihajati. pada 9 julai 2010, semua postgraduate students dijemput ke majlis angkat sumpah di dewan Tunku Syed Putra. ucapan daripada NC, TNC dan dekan IPS sangat memberi kesan pada diri. Selain ucapan tersebut, majlis ni juga memperkenalkan barisan majlis tertinggi USM, slide show universiti, lagu menara ilmu, serta mesej2 lain yang disampaikan yang menunjukkan betapa tingginya harapan universiti pada para pelajarnya. Maka..semangat perlu ditiupkan semula, perubahan dan usaha perlu dilakukan dari saat ini juga..insyallah..

Allah berfirman yang bermaksud: 
"Demi sesungguhnya kami akan menguji kamu dengan dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan berasa) kelaparan dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang yang sabar." (Surah al-Baqarah, ayat 155).

Allah menjadikan malam itu untuk kamu berehat di dalamnya, dan siang itu terang benderang (untuk kamu berusaha). Sesungguhnya Allah sentiasa melimpahkan nikmat-Nya kepada manusia seluruhnya, akan tetapi banyak manusia tidak bersyukur”.
(Surah Al-Ghafir ayat 61)

"Kesabaran itu menguji ketabahan seseorang. Setiap kesabaran yang disusuli dengan keikhlasan akan menjanjikan ganjaran yang lumayan di akhirat"

..infak diri untuk agama..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...