AhLan..

10 Mac 2011

Menulis dan kesengetannya.....

Assalammulaikum warahmatullahiwabarakatuh

Syukur Alhamdulillah tengahari ni, Allah telah beri sedikit kekuatan nak menulis kat blog. Dah lama tak menulis...besenya post lirik lagu je sebagai jalan mudah..hee...nak menulis entry blog pun amik masa yang lama nak publish, apatah lagi nak menulis disertasi kan?=)




Alhamdulillah saya baru je selesai menulis kertas kerja yang akan dibentangkan di Univerisitas Muhammadiyah Sumetera Utara (UMSU), Medan, Indonesia. Kertas kerja tersebut merupakan sebahagian daripada disertasi saya juga. Menulis kertas kerja bukannya mudah. lebih-lebih lagi sekiranya ia kali pertama dilakukan. Cabaran ni bukan sahaja perlu dilalui diperingkat penyelia yang sangat teliti dan ingin memastikan kertas kerja itu ditulis sebaik mungkin, tetapi ia turut melibatkan bagaimana persediaan mental, fizikal dan spiritual apabila menghadapi sesi perbentangan nanti.

Sebut pasal penyelia, alhamdulillah..saya sangat bersyukur kerana berpeluang untuk dididik, ditarbiyah dan diberi tunjuk ajar oleh Prof. Dr. Muhammad Syukri Salleh (MSS). Sebenarnya, semasa peringkat awal pemilihan penyelia, Prof adalah penyelia yang paling saya nak elak. Rasa takut dan risau nak berhadapan dengan prof. Nampak Prof macam syadid, rigid n teliti. Hurrmmm..memang fikir..alamk eh...habis la saya kali ni....Komform lambat siapkan disertasi, Tapi taqdir Allah itu mengatasi segalanya. Ada hikmah mengapa saya terpilih untuk berada dibawa bimbingan prof. Aura seorang ayah yang ada pada prof tu sebanarnya memberi sedikit kekuatan dan semangat.

Mana tak kuat 'semangat'....kadang-kadang perlu hantar 4 atau 5 kali draf bab atau sub bab yang sudah ditulis pada prof. Setiap kali hantar tu..mesti dipulangkan dengan tulisan pen merah yang lagi banyak daripada tulisan hitam. huhu...debor setiap kali berdepan dengan prof...itu belum lagi bila dipanggil untuk berdepan dengan prof...kena lihat satu persatu kesalahan yang dibuat. ha.....sesi membetulkan kesalahan menulis paling membimbangkan. Soalan yang pertama yang kebiasannya ditanya : " shahirah rasa apa kesalahan shahirah?" apa lagi...haa...terkebil2 saya meneliti kertas2 yang sudah di cek oleh prof...kena sebut sendiri kesalahan apa yang dilakukan...dalam hati sendiri cakap...'aisssshhh..rasa cm best sangat menulis, rupa2nya berjujuk salah...huhu...' ha...malas nk cakap banyak..tengok le sendiri...hasil penulisan ku yang sangat best..sehingga Prof teramat suka untuk membacanya..=)

Aduii...ni dah kali ketiga tau hantar kat prof untuk dibaiki
ni baru sikit...besenya banyak lagi pen merah nih

ha...siap ada tumpah kuah smbal lagi tu...biasa la prof...kat mana2 saja buat kije walapun tengah makan

ha...setiap kali dapat semula kertas...mesti tarik nafas dalam2 dan sengeh dulu sebelum buka kertas nih..
syabas..shahirah!! penulisan yang sgt baik...
pasni..siaplah...minyak cap kapak plus panadol..plus air nescafe 3 in 1 
nak betulkan semula penulisan entah keberapa kalinya

tu lah..masa dgree dulu..memain je menulis. main copy n paste je. tanpa rasa bersalah..pastu berbangga pula tu masa hantar assigment kat pensyarah. hee...wlpun ada rujukan/bibliografi kat belakang kertas...tp tu tak bermakna dah terlepas dari tuduhan plagiat!! erkk..tidakkk......!!!  

Tiba2 teringat pulak pesan Prof..

"Shahirah...kita perlu menulis dari hati..supaya ia turut sama sampai ke hati manusia. Sebelum menulis tu..mintalah kekuatan dari Dia..dan jangan lupa bermanja dengan DIA. Perlu ada ruh rasa bertuhan tu..Ingat juga ye..menulis tu kena objektif...tak boleh bias serta emosi... dan yang paling penting, inti pati tulisan tu perlu baru dan tak pernah orang lain dengar lagi. Kemukan idea2 baru...jangan sama je isu2 tersebut dengan penulisan popular."

Insyallah Prof..akan saya ingat dan cuba aplikasi. Moga Allah sentiasa bersama saya. ameen...

Baru saya sedar. Bukan semudah yang disangka hendak menulis. Walapun seayat..! Pernah juga berjujuran air mata ni. sebab rasa tak kuat nak memenuhi tuntutan arus dunia penulisan. tak cukup tabah untuk mengejar due date, nak memenuhi kehendak tajuk disertasi, nak menghadapi cabaran penulisan dr ISDEV dan sebagainya. Pada masa tu..labtop dan buku merupakan teman setia saya. sehingga sampai satu tahap...terasa seperti terputus dengan dunia luar seketika. Sape kata menulis tu mudah kan? hanya mengadu pada Allah..agar diberi kekuatan dan kelapangan hati. Disamping tak putus2 mendapat semangat dari mak ayah, kakak2, abang2, pensyarah2 serta sahabat2..insyallah..moga penulisan ini juga bernilai ibadah. ameenn..

Sebelum nak p solat zohor ni..saya mohon ampun pada sume atas segala salah silap saya selama ni ye. Mohon juga mendokan agar perjalanan saya pergi dan balik dari Medan, Indonesia  pada 11-17 March 2011 nanti selamat dan penuh manfaat. Saya juga amat mengharapkan agar perbentangan kertas kerja di Medan nanti, akan terus membantu dan menaikkan semangat saya dalam menghabiskan pengajian dalam bidang master ini.Juga dapat meningkatkan lagi martabat Islam melalui penulisan saya nanti.ameen..


present@wapi4
Allahumma yassir wala tua'asir

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...