AhLan..

12 April 2009

Manifestasi Keberanian


NUQMAN BIN MUQARRIN


Ketika pasukan muslimin yang berjumlah 30,000 orang sedang bersiap menghadapi tentera Parsi seramai 150,000 orang di Nahawand, Khalifah Umar al-Khattab bercadang melantik Nuqman sebagai panglima tertinggi pasukan Islam. ketika bertemu dengannya setelah solat berjemaah, Umar berkata : "aku ingin mengutusmu untuk suatu misi."

Nuqman segera menjawab : " Jika untuk mengumpulkan harta, aku menolak. Namun jika untuk jihad fi sabilillah..aku bersedia."


ABDULLAH BIN HUZAFAH


Abdullah bin Huzaifah al-Sahmi, seorang sahabat Nabi saw, diutus oleh Khalifah Umar dalam sebuah misi menawan kota Al-Qaisariah yang dijajah Kristian Rom. Pasukan Islam mengalami kekalahan, Abdullah bin Huzafah bersama ratusan tenteranya ditawan. Raja Rom yang mengetahui bahawa Abdullah ialah seorang sahabat Nabi, beliau segera memanggilnya lalu menawarkan sesuatu yang sangat menggiurkan : "mahukah kamu masuk agama Kristian dan aku akan memberikan kepada kamu setengah daripada kerajaanku?"

Abdullah bin Huzafah dengan tegas menolak dan berkata :"Andai kamu memberiku seluruh kerajaanmu bersama-sama kerajaan yang berada di tanah Arab sekalipun, aku tidak akan meninggalkan agamaku."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...