AhLan..

10 Disember 2009

sementara ada ruang dan peluang untuk kita



subahanallah..akhirnya..tergerak juga hati ni nak menulis..post apa yg patut. dulu beria sgt nk berblog. tp ble dah ada kemudahan wifi diasrama..malas sgt nk menaip..biarpun waktu tu free. tu la..bile dah ada kemudahan tak nak hargai..tp bile dah tak de.bru terkapai2..

emm..terlintas satu ungkapan..
"kadang-kadang kita tak menghargai kehadiran seseorang..sehinggalah dia pergi barulah kita terasa kehilangannya. jadi hargailah sesuatu yang telah kita miliki selama ni. hargai apa yg masih ada dsisi.."

inilah lumrah alam..Allah dtgkan nikmat dan rahmat dihadapan mata. betapa luasnya kasih dan sayangNya..mengharapkan hambaNya menghargai..tunduk dan terus sujud padaNya..da seterusnya makmurkan bumi Allah ini. bayangkanlah..jika Allah tarik hanya sesaat je udara dari kita. Allah..lambatkan matahari naik sesaat. Allah..hentikan masa sekejap. apa yg akan jadi waktu tu?

Diriwayatkan oleh al-Imam al-Hakim daripada Ibnu Abbas r.a Rasulullah saw talah bersabda yang bermaksud:
"Rebutlah lima keadaan sebelum datang lima keadaan yang lain, iaitu keadaan muda sebelum kedatangan waktu tuamu, keadaan sihatmu sebelum kedatangan waktu sakitmu, keadaan kaya (berada) sebelum ketibaan keadaan fakirmu, keadaan lapangmu sebelum kedatangan waktu sibukmu dan masa hidupmu sebelum tibanya kematianmu."
Alhamdulillah bagi mereka yg menghargai setiap detik yang ada dalam hidupnya. bukan mudah untuk memastikan setiap hembusan nafas dan langkah ini sentiasa dibawah barakahnya. hati ingin berjuang..matlamat sudah pasakkan supaya Islam itu yu'laa wa la a'laih. tp bile sampai masanya..nafsu menolak dan jiwa meronta. padahal pada masa tu..telah Allah hadiahkan kelapangan masa, kekuatan tenaga fizikal+mental dan kelebihan harta disisinya. berbeza dengan mujahidin lain yg terpaksa merangkak, menahan sakit dek keterbatasan dalam zone langkahnya.
di mana salah dan silapnya?

justeru itu..pesan untuk diriku lebih-lebih lagi. gunakanlah nikmat dan rahmat yg ada saat ini. supaya kita tidak menyesal dikemudian hari. lebih-lebih lagi pada mereka yang telah sampai 'seru' nya untuk beramal islami ini. turunlah dalam masyarakat..lihatlah barah yang sedang menular. usah beruzlah sedangkan saudara seakidah diluar sana sedang dimamah nanah. sementara masih ada ruang dan peluang untuk kita..penuhilah ia. gunakan semaksimum mungkin. sampaikanlah risalah Allah walau se ayat.




ira..plz wake up..tabah n..kuatlah..jgn mngaku kalah!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...